Ateisti Jerusalemissa

Jos maapallon koko ikä  (n. 4,5 miljardia vuotta)  suhteutettaisiin pianon koskettimistoon niin että maapallon synty on ensimmäinen ja matalaäänisin kosketin, niin ihminen -homo sapiens- on tullut maailmaan vasta viimeisellä, korkeaäänisimmällä koskettimella. Tai itse asiassa senkin puolivälin jälkeen.   Ensimmäiset yksisoluiset elämänmuodot ilmestyivät näppäimistön puolivälin paikkeilla.  

Tämä vertaus on lähtöisin brittiläiseiltä biologilta,  tiedemieheltä ja kirjailijalta nimeltä Richard Dawkins. Hänet tunnetaan etenkin ateistina ja uskontokriitikkona,  joka kirjoitti opuksen nimeltä God Delusion (suom. Jumalharha), mutta ensi ja viime kädessä hän on tiedemies , tutkija ja tieteen kansantajuistaja.

Katsoin Dawkinsin dokumenttisarjaa "The Root of all evil", joka löytyy Youtubesta. Eräässä jaksossa Dawkins vierailee USA:n niin sanotulla "Raamattuvyöhykkeellä", ja Jerusalemissa joka on kolmen eri  uskonnon pyhä kaupunki.   Näissä paikoissa  hän tapaa kolmen eri uskonnon fundamentalisteja, ja keskustelee heidän kanssaan.   Vaikka Dawkins on tottunut keskustelemaan asiallisesti ja hyvässä hengessä kirkonmiesten ja teistien kanssa,  näissä paikoissa hän kohtaa yllättävän voimakasta vimmaa.    Hänen  kysymyksensä ovat punainen vaate niin Raamattuvyöhykkeen saarnamiehelle, kuin Jerusalemin hartaalle muslimillekin.

Jerusalemilla on pyhä merkitys niin juutalaisille, kristityille kuin muslimeillekin.  Yhteinen pyhä kaupunki synnyttää myös eripuraa,  eikä vain yhteisyyttä.  Uskontokunnat näkevät vääryyksiä toistensa toiminnassa ja pyrkimyksissä, ja pahimmassa tapauksesa väkivaltakin nähdään oikeutettuna omaa uskontoa ja oman uskonnon oikeuksia  puolustaessa.  Uskonnoton humanisti pitää jumalan nimessä tappamista järjettömyyden huippuna ja silkkana pahuutena.   Ateisti ei kuitenkaan nauti puolueettoman tarkkailijan  statuksesta uskontojen ristitulessa, vaan "jumalankieltäjä" vetää kaikkien leirien  fundamentalistien vihat päälleen.

 Uskonnottomalle  termi  "jumalankieltäjäkin" on absurdi,  sillä olemattoman kieltäminen on yhtä tyhjän kanssa.  Ihmistä, joka ei usko joulupukkiin tai keijukaisiin, ei kutsuta joulupukinkieltäjäksi tai keijukaistenkieltäjäksi.

Uskonnot ovat kuitenkin olemassaoleva ilmiö, ja niiden vaikutus ihmisiin ja kokonaisiin yhteiskuntiin on valtavan suuri.   Uskonnonvapaus kuuluu  ihmisoikeuksiin.   Uskonnot saavat monet ihmiset tekemään hyvää,  ja Suomessakin evankelis-luterilainen seurakunta tekee monia hyviä asioita.  Samanaikaisesti kuitenkin uskonnot tarjoavat välineen myös pahan tekemiseen, vihaan, väkivaltaan, ja sortoon.  Uskonto on tehokas manipuloinnin väline, ja sitä on hyödynnetty myös sodankäynnissä kautta aikojen.  Pahimmassa painajaisessa Jumala antaa valtuudet jollekin ydinasevaltion johtajalle käyttää ydinasetta.

Uskonnolla voidaan myös rajoittaa ihmisoikeuksia, sukupuolten tasa-arvoa ja aiheuttaa vahinkoa suurelle määrälle ihmisiä vaikkapa kieltämällä abortti, perhesuunnittelu, ehkäisy ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet.

Kreationismi, luomisusko, pyrkii haastamaan tieteen ja evoluutioteorian. Tieteellisiä teorioita  tulee voidakin kyseenalaistaa, sillä tiede kehittyy kyseenalaistamisen ja kritiikin kautta.  Evoluutiolle näyttää olevan vahvoja todisteita,   jonkun tietyn jumaluuden olemassaololle ei niinkään.   Vaikka kreationisti tuntisikin löytäneensä aukkoja evoluutioteorissa tai alkuräjähdys-teoriassa, mikään ei todista sen puolesta että  luojana olisi toiminut juuri hänen oman uskontonsa jumaluus, eikä esimerkiksi  Vishnu,  Odin tai Zeus.   Näiden jumaluuksien suhteen kristitty kreationistikin on ateisti, vaikkeivat ne hypoteettisesti ole sen vähemmän olemassaolevia kuin muutkaan jumalat… tai Jumala.

Meillä on jopa presidenttiehdokas, joka on kyseenalaistanut ihmisen evoluution hieman lapsellisin argumentein.   Hänelle olisi voinut vastata pätevästi pelkällä peruskoulun yläasteen oppimäärällä, vaikka vastaamaan ovat vaivautuneet jopa professoritason henkilöt.

On olemassa myös yllättävn iso joukko ihmisiä, jotka uskovat maapallon olevan alle 10 000 vuotta vanha, ja Raamatun tarinoiden olevan kirjaimellisesti totta. 

Ihmisellä on oikeus kyseenalaistaa tieteellisiä teorioita, kuten on oikeus myöskin kritisoida niin uskonnollisia kuin poliittisiakin ideologioita ja aatteita.   Erään nettimeemin sanoin:  Ideas don't have rights,  people have.

Ihmisen oikeuksiin kuuluu oikeus harjoittaa omaa uskontoaan, ja oikeuksiin kuuluu myös  oikeus olla tulematta tapetuksi tai kaltoin kohdelluksi minkään uskonnon tai jumaluuden nimissä.

Toni Tuomanen
Sitoutumaton Espoo

Sosionomi (amk), kirjailija, lähihoitaja ja päihdetyöntekijä Espoosta. Alun perin Karjalan poikii, Imatralt. Vapaa-ajattelija, satunnainen omatoimimatkailija ja penkkiurheilija. Sydäntä lähellä jääkiekko, punk rock ja heavy metal.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu